Zajęcia robotyki w klasie 3a – w ramach #LaboratoriaPrzyszłości

Treść
Uczniowie klasy 3a uczestniczą w zajęciach robotyki w ramach programu Laboratoria Przyszłości, pracują z robotem edukacyjnym Photon oraz ze specjalistycznym oprogramowaniem „Photon AI”, korzystając z monitora interaktywnego, który sami obsługują.
Uczniowie wykonali własnoręcznie makiety budynków – m.ni. sklepów, budynków mieszkalnych, budynków użyteczności publicznej – które następnie zostały wykorzystane na dużej macie przedstawiającej nowoczesne miasto. Dzięki temu połączeniu pracy manualnej (modelowanie makiet) z technologią (robot, interaktywna mata) dzieci nie tylko rozwijają zdolności plastyczne oraz wyobraźnię przestrzenną, ale także uczą się łączyć elementy świata rzeczywistego z wirtualnym.
Na macie-mieście robot Photon porusza się po ulicach, rozpoznaje elementy budynków/makiet, reaguje na kolory, znaki i w ten sposób uczniowie widzą efekt swojej pracy „na żywo”. To także świetna okazja, by porozmawiać o tym, czym jest miasto przyszłości: jaką pełni rolę technologia, jakie są elementy infrastruktury, jak robot może współpracować z otoczeniem.
Zajęcia prowadzone są z użyciem oprogramowania „Photon AI Discovery Kit” („Photon AI”).
W ramach Photon AI dzieci uczą się m.in.: rozróżniania danych i informacji, programowania kontra algorytmy, rozpoznawania kształtów i kolorów, tworzenia makiet „smart city” – np. sklepów, ulic, znaków – i programowania robota tak, by rozpoznawał te elementy, reagował na nie, podejmował decyzje, pracy z aplikacją na monitorze interaktywnym lub tablecie, łączenia fizycznych makiet z wirtualnym sterowaniem, co daje efekt „robot w mieście” i pozwala na eksperymentowanie z koncepcjami AI, jak np. autonomiczne pojazdy, rozpoznawanie obiektów, zakupy smart-miasta.
Dzięki temu software’owi uczniowie klasy 3a nie tylko poznają podstawy kodowania i robotyki, ale również zaczynają świadomie myśleć o tym, jak technologia może funkcjonować w naszym otoczeniu – w mieście, w sklepie, w szkołach przyszłości.
Zajęcia mają na celu:
- rozwijanie kompetencji cyfrowych i technicznych – dzieci uczą się obsługi monitora interaktywnego, programowania robota, projektowania makiet;
- łączenie nauki z kreatywną pracą praktyczną – własnoręczne wykonanie makiet angażuje ręce, głowę i wyobraźnię;
- kształtowanie umiejętności współpracy – praca w grupach, wspólne planowanie i integracja elementów „smart city”;
- wprowadzenie do świata sztucznej inteligencji i technologii przyszłości – dzieci poprzez zabawę uczą się pojęć takich jak rozpoznawanie obiektów, algorytmy, reagowanie robota;
- wzmacnianie motywacji i zaangażowania – technologia i robot są dużym „magnesem” dla uczniów, co sprzyja aktywności i ciekawości.
Hybrydowy model – praca manualna + technologia + programowanie + AI – to krok naprzód w edukacji dzieci. Z niecierpliwością czekamy na kolejne projekty i efekty uczniów klasy 3a!
#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci
@LaboratoriaPrzyszlosci